Niemand weet het

Niemand weet het
....en zij die beweren het te weten zijn het onderling niet eens (Multatuli, idee 415)

zondag 28 augustus 2011

LinkedIn revisited

Op LinkedIn, ben ik al een tijdje actief. Nou ja,....actief.....Ooit aangemeld. In eerste instantie ingegaan op verzoeken van anderen om te "linken". Spaarzaam zelf uitnodigingen verstuurd. Toen ik in het begin van de zomervakantie m'n links (toen ongeveer 150) eens doorliep, vielen me drie dingen op:
- ik was lang niet met alle mensen met wie ik voor mijn werk veel contact heb, gelinkt; dat is een gemiste kans om verschillende redenen. Allereerst is het prettig, in plaats van visitekaartjes,  recente gegevens van collega's beschikbaar te hebben en op de tweede plaats omdat je social media met elkaar kunt verbinden en zo bijvoorbeeld kunt zien welke van je links een twitter account hebben (dat je dan kunt besluiten te volgen).
- in het algemeen betrof het mensen met wie ik al veel contact heb, "strong links" dus. Maar de kracht van social media is dat je via "weak links" (mensen die ietsje verder af van je staan) juist tot interessante gesprekken, nieuwe ideeën, andere invalshoeken, etc. kunt komen. Sommige weak links kunnen daardoor "(very) " strong links" worden.
 - m'n profiel was zeer gedateerd; een gemiste kans om te laten zien wie je bent en wat je doet (en daar kun je mensen dan naar verwijzen in plaats van visitekaartjes uit te delen, die iedereen toch maar kwijt raakt).
Drie redenen om in de zomervakantie een inhaalslag te plegen. Dat is inmiddels gebeurd. Het heeft geleid tot meer links (stand vandaag 337, and "still counting"), het beter snappen wat je met LinkedIn kan (en wat niet) en een bijgewerkt profiel.

Geen opmerkingen: