Niemand weet het

Niemand weet het
....en zij die beweren het te weten zijn het onderling niet eens (Multatuli, idee 415)

woensdag 31 augustus 2011

Information Overload , Filter failure en wisdom of the crowds

We verzuchtten allemaal wel eens dat we teveel informatie te verwerken krijgen. "Information overload" is daarvoor de gebezigde term. Al in 2008 gaf Clay Shirky aan dat niet de "information overload" het probleem is maar gebrekkige informatiefilters (http://lifehac.kr/qf4sj0). Een teveel aan informatie hebben we al sinds 1500 toen na de uitvinding van de drukpers het aantal boeken (de hoeveelheid informatie) snel groter werd dan je als mens in een leven zou kunnen lezen. Volgens Shirky werkte er in de begintijd van het informatietijdperk een economisch informatiefilter: doordat uitgeven van boeken duur was, was een uitgever wel genoodzaakt om op kwaliteit te selecteren want anders werden de boeken niet verkocht. Die filters werken niet meer (voldoende) omdat het produceren van informatie steeds goedkoper wordt en in  het internettijdperk zelfs (bijna) gratis is. We moeten op zoek naar andere filters en dat is niet alleen een technisch probleem volgens Shirky maar ook een sociaal probleem.

Nicholas Carr (auteur van o.a. "The Shallows: What the internet is doing to our brain") stelt daar tegenover (http://bit.ly/qUA55T) dat filters eerder het probleem  dan de oplossing vormen. Om dat te onderbouwen maakt hij een onderscheid in "situational overload" en "ambient overload". Dat eerste (zoek de naald in de hooiberg) is niet het grootste probleem. Door de moderne filtertechnieken (incl contentmanagementsystemen en slimme zoekmachines) blijven we daar oplossingen voor vinden. Maar door die zelfde technieken krijgen we te maken met een overdaad aan naalden: we hollen van het ene interessante onderwerp wat ons in de schoot geworpen wordt naar het volgende. Met alle risico's van stress en oppervlakkigheid van dien.

Hoe het ook zij: we moeten verder (een parafrase op een uitsprak van een wijs mens ooit: als iets al sinds 1500 een probleem genoemd wordt, is het geen probleem, maar een feit).
Die filters zijn voor een organisatie als de mijne (Saxion) wel belangrijk: een goede bibliotheek, een goed contentmanagementsysteem (niet alleen documentmanagement en webcontentmanagement, maar ook managment van impliciete kennis waaronder die uit social media).
En die sociale "uitdaging" van Shirky  en hoe om te gaan met de overdaad aan naalden ?....dat moeten vooral in de groep gooien....wisdom of the crowds...toch ?

Geen opmerkingen: